söndag 13 november 2016

Liten virkad tröja av mormorsrutor i ett stycke

Med fyra olika färgkombinationer av samma ruta har jag virkat totalt 30 rutor till tröjan + 2 st små trekanter till halsringningen. Passar till ca 2 år (mått färdigvirkad inklusive kant = Bredd 24 cm, längd från ärmhåla 19cm, ärmlängd från ärmhåla 17 cm). Vill man ha en större tröja är det bara att ändra på antalet rutor. 

Beskrivning ruta

Bomullsgarn för virknål 2,5 - 3
Jag har använt virknål nr 2 för att få rutan lite fastare.
1. Lägg upp 8 lm med färg 1 ( mittblomma) och slut till en ring med en sm.
4 lm, 3 dst om ringen = 4 maskor på nålen. Dra igenom garnet till 1 m. * 4 dst om ringen = 4m på nålen, dra igenom garnet till 1m*  Upprepa *-* tills det finns 8 stycken dst -grupper runt ringen. Avsluta med 1sm i toppen på 1:a dst-grupp. Ta av garnet och fäst tråden.

2. v 1: Färg 2 ( mittenfärg). Börja valfritt mellan två dst-grupper. 3lm, 3 st, 4 st i nästa mellanrum * 4 lm ( hörn) 4 st i nästa mellanrum, 4 st i nästa*  Upprepa *-* ytterligare 2 ggr. Avsluta varvet med 4 lm, 1 sm i 3:e lm.
v 2: 2 lm, 7 hst * 3 hst, 2 lm, 3 hst i lm-båge, 8 hst* Upprepa *-* ytterligare 2 ggr. Avsluta med 3 hst, 2 lm 3 hst, 1 sm i 2:a lm. Ta av garnet och fäst tråden.
3. v 1: Färg 3 (samma på alla rutor). 2 lm i valfritt hörn, 1 hst, 2 lm, 2 hst * 13 hst, 2hst 2 lm, 2 hst( i föregående varvs lm-båge) Upprepa *-* ytterligare 2 ggr, 13 hst, 1 sm i 2:a lm.
v 2: 1 sm fram till lm-båge, 2 lm, 1hst, 2lm, 2 hst *-* 16 hst, 2 hst, 2 lm, 2 hst i föregående varvs lm-båge* Upprepa *-* ytterligare 2 ggr, 16 hst, 1 sm i 2:a lm. Ta av garnet och fäst tråden.

Trekantsruta

Färg 1: Lägg upp 4 lm och slut till en ring med 1 sm.
3 lm (= 1:a st) 3 st i ringen, 1 lm, 4 st i ringen = 2 st-grupper. Ta av garnet och fäst tråden.
Färg 2: Börja i föregående varvs första st-grupps första m. 3 lm, 3 st i samma m, 3 st, 1 lm, 3 st i lm_båge, 4 st i sista m. ta av garnet och fäst tråden.
Färg 3: ( samma på alla rutor). Börja i högra hörnet. 2 lm, 7 hst, 1 hst 2 lm 1 hst i lm-båge, 8 hst. Ta av garnet och fäst tråden.

Rutorna virkas ihop med fm på avigsidan till ett helt stycke. Fram,baksida, ärmar och trekantsrutor som på bilden. 

Stycket viks på mitten och virkas ihop med fm på avigsidan. 

Som avslut virkas fm (och det sista varvet "kräftgång") i önskad bredd runt hals, nederkant och ärmar.

3 kommentarer:

  1. افضل شركة تنظيف بالقطيف تقدم خدمات نظافة متكاملة علي اعلي مستوي بدقة وجودة ومواصفات قياسية واسعار تنافسية فتعد الشركة الاولي بالقطيف لتقديم خدماتالتنظيف بجودة وسعر مثالييينفهي خير مثال لراغبي الحصول علي نظافة شاملة مع التعقيم وباسعار مناسبة

    شركة تنظيف بالقطيف
    شركة تنظيف منازل بالقطيف

    ______________________________________________________________________________________________________________________

    شركة كشف تسربات المياه بالقطيف
    شركة تنظيف مجالس بالقطيف
    شركة تنظيف خزانات بالقطيف
    شركة شفط بيارات بالقطيف

    SvaraRadera