torsdag 18 september 2014

Teststickat en ruta med dominoteknik


Ända sedan jag var på symässan i Kviberg för snart två år sen och såg en kvinna sticka dominorutor har jag tänkt att det vill jag någon gång prova att göra. Nu har jag äntligen tagit tag i den saken och teststickat en ruta i två färger. Det finns lite olika variationer och beskrivningar på hur man kan sticka denna ruta. Framförallt hur man gör ihoptagningen på mitten och hur man stickar i början och slutet. Jag har kommit fram till att för mig känns det lättast så här:

Dominoruta

Lägg upp antal m efter eget tycke. Viktigt att det är ett ojämnt antal. Hela rutan består av räta maskor.
Sticka första varvet enbart räta m. (avigsidan)
* Rätsidan: lyft första m sticka till de tre mittersta m på varvet, lyft en m rätt, 2 rm tillsammans, dra den lyfta m över de hopstickade m = döhpt. Sticka varvet ut och avsluta med en avigmaska.
Avigsidan: lyft första m sticka varvet ut och avsluta med en avigmaska.*

Upprepa * - * tills det återstår tre m. Avsluta med en döhpt.

Den lyfta m i början på varvet och avigmaskan i slutet gör att det bildas fina kantmaskor som gör det både lättare och snyggare när man ska plocka upp maskor till fler rutor som ska stickas samman. 


Av provrutan har jag gjort en grytlapp. Den är virkad med 75m i dubbelt bomullsgarn enligt beskrivningen på en dominoruta. Ränderna kan man variera som man själv tycker.

Runt rutan har jag virkat:

4 varv fm ( dubbla fm i hörnmaskan).
Ett varv ( rosa): 5 fm 1 st med nedtag i undre föregående varvs m. ( dubbla m i hörnmaskan)
Avsluta med ett varv ( ljusgrönt) " baklängesvirkning" kräftgång, 20 lm i sista hörnet fäst med en sm så att en ögla bildas. Vänd och virka 20 m kräftgång runt lm. Ta av garnet och fäst alla trådar.

3 kommentarer:

  1. Söt liten grytlapp! Har för mig att jag började på en sjal i dominostickning för några år sedan men det blev nog aldrig något av den ;)

    SvaraRadera
  2. Kul med dominoruta, superfin grytlapp!

    SvaraRadera
  3. My partner and I stumbled over here different page and
    thought I should check things out. I like what I see so i am just following you.
    Look forward to exploring your web page for a second time.


    Feel free to visit my page - http://www.opisy-gg.info.pl ()

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...