torsdag 20 oktober 2011

Fiskarmössa eller Sotarmössa



Den här mössan kallas både för fiskarmössa och sotarmössa. Att man ibland ser fiskare med denna huvudbonad är nog mera vanligt än att man råkar stöta på en sotare nuförtiden. Det är en klassisk herrmössa och den skall bäras mitt på huvudet och ej dras ner över öronen! Kallt blir det om dom stackars öronen men så ska det vara!


 Som t.ex så här
Fiskaren och Sotaren?

Beskrivning:
Garn: Drops Karisma
Lägg upp 90 m på st 4 och sticka resår 2 rm 2 am ca 10 cm. Övergå till slätstickning. När stickningen mäter 22 cm tar man ihop för kullen på följande sätt: 
( upprepa hoptagningarna vartannat varv )
1. 3rm x 2rm tills 6rm x ( upprepa från x ) sluta med 5 rm.
2. 3rm x 2rm tills 5rm x ( upprepa från x ) sluta med 4 rm.
3. 3rm x 2rm tills 4rm x ( upprepa från x ) sluta med 3 rm.
4. 3rm x 2rm tills 3rm x ( upprepa från x ) sluta med 2 rm.
5. 3rm x 2rm tills 2rm x ( upprepa från x ) sluta med 1rm.
6. 2rm tills varvet ut
7. 2rm tills varvet ut.
Ta av garnet och trä tråden genom resterande maskor. Sy ihop mitt bak. Tänk på att sy ihop resåren nertill på rätt sida med tanke på uppvikningen.

9 kommentarer:

  1. Hej. Så fina saker du gör. Det är inte så att du har mönster till dina senaste mössor. De hade passat perfekt till min far.
    Trevlih helg
    Annette

    SvaraRadera
  2. Till Lobben!
    Nu finns beskrivningen på mössorna!

    SvaraRadera
  3. Tack snälla, den skall jag verkligen försöka ge mig på.
    En liten ftåga till bara. Vad använder du för garn till den?

    SvaraRadera
  4. Tack för besöket nu hittade jag hit. Vad duktigt du är massor av inspiration och fina saker.
    Den lilla virkade kappan är alldeles underbar.

    SvaraRadera
  5. Jag har letat efter beskrivning på "en helt vanlig mössa". Jag behöver verkligen en sådan.Om jag bara gör den lite längre (för jag vill inte frysa om öronen) borde den bli utmärkt på mig.

    Tack och KRAM

    SvaraRadera
  6. Snygg och praktisk mössa.

    SvaraRadera
  7. Stickade enligt ditt mönster en sån här mössa till min svåger som blev jätteglad. Precis en sån mössa som han ville ha, så tack för mönstret!
    Siw

    SvaraRadera
  8. Fin fina mössor som jag bara måste sticka ! Tack!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...