söndag 27 juli 2014

Virkade kronor till barnen

Trots att jag är mitt i semesterledigheten faller tankarna ibland på jobbet. Barnen på min förskola ( 1-4 år) leker nästan aldrig prinsar och prinsessor men dom älskar att klä ut sig och tar gärna på sig olika huvudbonader. Så därför kan en krona på huvudet  lika väl passa bra när man "går till jobbet eller på fest". En av de vanligase lekarna bland barnen. Samma modell men i olika färger och garn (det lila är ett flerfärgat garn). Om någon ändå vill vara prins eller prinsessa så är det fritt fram för alla prinsar och prinsessor att välja sin  krona och färg. 

Beskrivning
Huvudmått ca 46-48 ( töjer sig lite) mät huvudet o lägg ev till några maskor. 
Bomullsgarn. Jag har använt restgarn som passar till virknål nr 2.

Lägg upp 112 m och slut till en ring.
V 1-8:  fasta m. Den rosa kronan är virkad randigt: *5 fm 1 st i föregående varv undre fm* 7 v, första v bara fm.
V 9: * 1 st , 2 lm, hoppa över 2 fm*.
V 10 : *2 fm i  lmbåge, 1 fm i st*
V 11-12: fasta m.
V 13: samma som v 9.
V 14: samma som v 10.
V 15-18: fasta m. Rosa krona: v 15 fasta m, v 16-18 randigt * 5 fm 1 st i föregående varvs undre fm*.
V 19: * 3 fm 4lm hoppa över 3 fm *.
V 20: * 5 st, 3 pikoter ( 3 lm, 1 sm i första lm ) 5 st i luftmaskbågen*.
Sy fast en pärla på varje pikot.




8 kommentarer:

  1. Den lila var helt underbar! Gillar verkligen färgmeleringen! :) Superfina båda två! "Dina barn" kommer bli överlyckliga! :)

    SvaraRadera
  2. Det är nog många barn som skulle vilja ha en sådan fin krona! Jättesöt!

    SvaraRadera
  3. Om en dryg vecka ska jag också leka ”går till jobbet” då vill jag också ha en sån fin krona :) Nu såg jag pärlorna också, åh så fint!

    SvaraRadera
  4. Ja, tänk vad fina alla skulle vara om det var en lek att gå till jobbet med krona på huvudet!

    SvaraRadera
  5. Wow, så fina kronor. Barnen kommer att bli jättefina.

    SvaraRadera
  6. Åh vilka fina! Synd att bonusdottern kommit ut sin prinsessperiod (vilket i och för sig är befriande på många andra sätt... ) :)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...