fredag 8 juli 2016

Babykofta av restgarner




Jag har fått över lite rester av garnet Sheepjes Catona  från Favoritgarner. Alla smånystan tillsammans räckte till en babykofta. 


Koftan stickas i bomullsgarn med räta maskor fram och tillbaka på rundsticka. Bak och framstycken stickas i ett stycke och när ärmarna är stickade separat stickas allt samman på rundstickan igen och avslutas med minskningar och ett ok. Jag har utgått från den HÄR beskrivningen men stickat ränder i stället för enfärgat.


Runt den översta knappen har jag sytt på en virkad blomma som dekoration.


Blomma

Virknål nr 2,5
Lägg upp med färg 1, 8 lm och slut till en ring med en sm.
Varv 1: 16 fm om ringen,
Varv 2: * 3 lm, hoppa över 1 m, 1 fm i nästa m * = 8 lmb.
Varv 3: sm till 2:a lm * 3 lm, 1 fm om lmb *
Varv 4: (färg 2). 1 fm + 3 st + 1 fm om var lmb.
Varv 5: * 5 lm, 1 fm omkring fm på v 3 bakom bladen *
Varv 6: 1 fm + 1 hst  + 1 st  + 1 dst  +  1 st  + 1 hst + 1 fm om var lmb.  






5 kommentarer:

  1. Det var längesedan jag stickade eller virkade något men nu gör vi sommarens första bilresa och det är dags! Björn har beställt en slips och när jag googlade hamnade jag här igen :-). Underbara skapelser och så kul att du bloggar om det, tack för inspiration och mönster!!! Elton (& Albin) hälsar så mycket till dig, jag visade dem bloggfoton. Kramar!

    SvaraRadera
  2. Det var längesedan jag stickade eller virkade något men nu gör vi sommarens första bilresa och det är dags! Björn har beställt en slips och när jag googlade hamnade jag här igen :-). Underbara skapelser och så kul att du bloggar om det, tack för inspiration och mönster!!! Elton (& Albin) hälsar så mycket till dig, jag visade dem bloggfoton. Kramar!

    SvaraRadera
  3. Vad många färger och nyanser! Väldans, himla fin kofta!!

    SvaraRadera
  4. Håller på att sticka koftan efter mönstret du länkat till. Har kommit halvvägs och plötsligt går det inte att öppna hemsidan/länken till mönstret. Vad gör jag nu? Har någon ett tips?

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...